Voor alleenstaande vrouwen met of zonder kinderen
Wie zijn we?
Doelpubliek
Infrastructuur
Permanentie
Onthaal
Bij voorkeur voeren we een voorafgaand gesprek waar de reden(en) van het verlies van de woning besproken wordt(en). Ook de administratieve, familiale, medische en financiële toestand krijgt aandacht en er wordt geluisterd naar de behoeften van de vrouw in kwestie (en van haar kinderen). We leggen de werking uit van ons onthaaltehuis: de 24-urenpermanentie, het groepsleven, de referentiepersoon, enz…
Nog dezelfde dag volgt het antwoord. Voor bepaalde situaties wordt de aanvraag op de teamvergadering besproken (bvb bij zeer complexe aanvragen of omwille van een dynamiek in de reeds bestaande groep).
Hulpverleningsaanbod
- Psycho-sociale begeleiding op maat van hun sociale en administratieve problemen
- Een luisterend oor
- Specifieke ondersteuning voor vrouwen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld
- Versterken van bestaande netwerken of het uitbouwen van nieuwe
- Doorverwijzing naar diensten voor vorming en tewerkstelling
- Opvoedingsondersteuning en moeder-kind relatie
- Werking met vaders om de band te behouden of te herstellen
- Animaties o.a. op het vlak van gezondheid en anticonceptie
- Het aanbieden van culturele, sportieve en ontspanningsactiviteiten
- Hulp en ondersteuning indien nodig bij huishoudelijke taken
- Ondersteuning bij het vinden van een nieuwe woning of een andere oplossing die toelaat het onthaaltehuis te verlaten
- Ondersteuning na het verlaten van het onthaaltehuis
Het gemeenschappelijk leven
Historiek
De geschiedenis van Open Deur begint in 1967. In de Kogelstraat heeft pater Gielen een ambulante sociale dienst opgericht die regelmatig de vraag krijgt naar onderdak. Hij creëert daarom een opvangcentrum voor vrouwen en kinderen « Open Deur » in de Kogelstraat 30-32 en één voor alleenstaande mannen « Albatros », in de Washuisstraat.
Vanaf 1973 wordt Open Deur een vzw en daarop volgt een erkenning[1] van het Ministerie van Volksgezondheid voor een capaciteit van 12 volwassen vrouwen (met of zonder kinderen).
Bij de staatshervorming in 1990 kiest Open Deur, als bicommunautaire instelling, voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en valt onder een nieuwe erkenning[2] met 6 personeelsleden, waaronder een kinderwerkster en werkingskosten. De opvangcapaciteit is 22, er komt een kinderlokaal en nummer 34 in de Kogelstraat wordt in gebruik genomen voor de bijkomende plaatsen.
Ook inhoudelijk worden er nieuwe accenten gelegd, onder andere gaat er meer aandacht naar de kinderen en wordt er gewerkt met de vaders van de opgevangen kinderen. Open Deur is steeds actief geweest in de bredere sector van dak- en thuislozen. Ze was lid van de koepelorganisaties AMA (Association des Maisons d’Accueil) en Thuislozenzorg Vlaanderen. Ze ligt aan de basis van de oprichting van de Bicofederatie.
Omwille van de nood aan goede en betaalbare woningen in Brussel wordt Iris (1981) opgericht, één van de eerste sociale verhuurkantoren in Brussel.
Open Deur is ook mede-oprichter van de dienst begeleid wonen De Schutting in 1988.
Ook de invulling van een zinvolle dagbezigheid is altijd een bekommernis geweest, vandaar dat we van bij het ontstaan van het dagcentrum Hobo (in 1992) betrokken waren. Omwille van de nood aan meer plaatsen, kwam er in 2000 ook een nieuw onthaaltehuis voor vrouwen en kinderen: Talita .
We hebben ons altijd gericht op kwaliteitsverbetering op de lange termijn en een paar jaar geleden hebben we samen met Talita een nieuwe thuisbegeleidingsdienst gecreëerd: Aprèstoe.
In 2020 werden we geconfronteerd met de Coronaviruscrisis. We hebben onze werking, mits een aantal aanpassingen op hygiënisch vlak, verdergezet. Na een oproep van de Brusselse overheid om bijkomende plaatsen te creëren hebben we samen met Talita het project PORTALI uitgebouwd in Ukkel waar tijdelijk 4 éénoudergezinnen konden verblijven. Het project liep van augustus 2020 tot oktober 2022.
Ook op langere termijn werd er gestreefd naar meer kwalitatieve opvang. In dat kader hebben wij beslist om onze opvang uit te breiden met 8 plaatsen en dit vanaf 2023.
Ook de regelgeving en subsidiëring[3] werden in de loop der jaren aangepast.
—
[1] KB van 10 april 1952 « voor de zedelijke aanpassing van jonge vrouwen ».
[2] Toepassingsbesluiten van januari 2004 met de specifieke erkenning en subsidiëring van onthaaltehuizen voor vrouwen en kinderen.
[3] Nieuwe ordonnantie betreffende de noodhulp aan en de inschakeling van daklozen van 14 juni 2018.
Jaarverslagen
2020
Een jaar dat gekenmerkt werd door de gezondheidscrisis als gevolg van Covid-19 en tevens een jaar van transitie voor onze daklozensector.
2021
Het regelmatig opzetten van gespreksgroepen voor bewoners, gezelligheids- en welzijnswandelingen en samenwerking met het BOK-project.
2022
We dienden een dossier voor de projectoproep om bijkomende opvangplaatsen te creëren voor (8 personen:) 7 vrouwen en 1 kind.
2023
Het jaar 2023 begon bij Open Deur met de werken voor ons uitbreidingsproject.
Foto's
Open Deur vzw
Kogelstraat 30, 1000 Brussel Tel: 02/513 01 08
IBAN BE61 9734 6614 1517
Ondernemingsnummer 0413.591.766
RPR Brussel
Cocom goedkeuringsnummer MA/OH 005